حتی یک سوختگی خفیف زبان می‌تواند موجب ناراحتی شود که غالبا آنرا موقع خوردن یا آشامیدن چای داغ و ... تجربه کرده‌اید. سوختگی در نهایت بهبود می‌یابد، اما شما می‌توانید این روند را با برخی داروهای خانگی ساده سرعت ببخشید. سوختگی شدید زبان می‌تواند منجر به عفونت شود، پس درصورت داشتن سوختگی، فورا با یک دکتر مشورت کنید.

برخی افراد بدون هیچ دلیل مشخصی دائما در زبان خود احساس سوزش می‌کنند. این شرایط پزشکی، سندرم سوزش زبان نام دارد و با سوختگی زبان فرق دارد. بهرحال سوختگی زبان بر گیرنده‌های چشایی تاثیر گذاشته و احساس شما از طعم و مزه را کاهش می‌دهد. بسته به درجه سوختگی همچنین ممکن است نشانه‌هایی مانند درد، قرمزی روی سطح زبان ، تورم و حتی تاول داشته باشید.

10راه عالی برای درمان سوختگی زبان:درمان گیاهی

1.از دهان نفس بکشید.

به محض خوردن یک چیز خیلی داغ، آنرا تف کرده و زبان خود را بیرون بیاورید و از دهان نفس بکشید. هنگامیکه با دهان نفس می‌کشید، هوای سرد روی سطح زبانتان حرکت کرده و درد را تسکین می‌دهد. به همین ترتیب که زبانتان بیرون است به تنفس دهانی ادامه دهید تا درد شما آرام شود.

2.یک چیز سرد روی زبان بگذارید.

از واکنش‌های مناسب برای سوختگی زبان، گذاشتن چیزی سرد روی آن در اسرع  وقت است. این کار منجر به کاهش دمای زبان شما شده، التهاب را کم می‌کند و مانع از آسیب بافتی می‌شود. علاوه بر این، با هیدراته کردن دهان اجازه نمی‌دهد باکتریهای مضر باعث عفونت شوند.

شما می‌توانید:

درمان سوختگی زبان

  • یک تکه یخ بمکید یا یک بستنی یخی بلیسید.

  • بستنی مورد علاقه‌تان را بخورید یا یک نوشیدنی سرد میل کنید.

  • آب سرد را بصورت جرعه‌های کوچک بنوشید.

سعی کنید هر یک از این موارد را قبل از بلعیدن، تا حد ممکن در دهان خود نگهدارید. این کار را ادامه دهید تا علایم سوختگی کاهش یابد.

3.آب گرم غرغره کنید.

غرغره کردن آب گرم در دهان یکی دیگر از درمان‌های طبیعی برای سوختگی زبان است.

تحقیق منتشر شده در مجله جراحی زیبایی و ترمیمی پلاستیک در سال 2017 نشان می‌دهد که به منظور محدود کردن آسیب‌های بعد از سوختگی، می‌توان با استفاده از آب گرم مانع از پیشرفت سوختگی شد. این کار خونرسانی ریزجریان‌ها را بهتر می‌کند که به معنای افزایش بقای بافت‌ها است.

بهتر است از آب نمک گرم استفاده شود چراکه نمک مانع از گسترش عفونت در دهان و اطراف بافت‌های آسیب دیده روی زبان می‌شود.

  • ½ قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید.

  • این محلول را به مدت 30 ثانیه در دهان غرغره کنید و بعد آنرا بیرون بریزید.

  • تا زمانیکه زبان شما بهبود یابد، این کار را چندین بار در روز انجام دهید.

4. عسل درمان سوختگی زبان